Brexit en farmaceutische verpakkingen: de impact en de oplossing.
Hoewel bepaalde “details” nog op de onderhandelingstafel liggen staat de Brexit voor de deur. De Brexit zal een ongeziene impact hebben op het bedrijfsleven zowel binnen als buiten de grenzen van het Verenigd Koninkrijk. Na maanden van onderhandelen zijn er nog steeds een aantal vragen die onbeantwoord blijven. Dit zorgt voor onzekerheden bij betrokken bedrijven. Eén van de grootste vraagtekens is de manier waarop het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie zal verlaten, “Hard Brexit” of “Soft Brexit”? Volgt er een akkoord die de uittocht geleidelijk aan zal laten verlopen of wordt het een meer abrupte afscheiding? Het antwoord op deze vragen is van levensbelang voor bedrijven die hun huidige manier van werken willen behouden of moeten aanpassen. Sommige veranderingen liggen al vast, ongeacht wat voor Brexit zal volgen. Zo zullen een aantal bedrijven moeten/willen verhuizen om actief te kunnen blijven op Europese bodem. Andere bedrijven zullen bijvoorbeeld een nieuwe afdeling moeten openen op het Europese vasteland om hun bereik te behouden. Maar uiteraard zal de Brexit veel complexere gevolgen hebben dan het verhuizen van bureau’s en kantoren. Als we bijvoorbeeld kijken naar de farmaceutische industrie zien we een sector die zichzelf gedeeltelijk zal moeten heruitvinden om te kunnen omgaan met de veranderende regulaties die Brexit met zich meebrengt.
Directe impact op de farmaceutische sector
Een voorbeeld: op dit moment kunnen geneesmiddelen over de hele Europese Unie verkocht worden vanaf de moment dat ze door één van de leden van de Unie worden goedgekeurd. Dit lid reikt een ‘marketing authorisation’ uit die geldt voor alle andere leden van de Europese Unie. Dit is te danken aan de zogenaamde Mutual Recognition Procedure (MRP)(bron). Als het Brexit akkoord geen nieuwe regulaties omtrent de marketing authorisation van nieuwe geneesmiddelen kan formuleren zal de farmasector op zoek moeten gaan naar een oplossing voor geneesmiddelen die ontwikkeld worden in het Verenigd Koninkrijk. En zelfs al worden er wel nieuwe regels omschreven, alle verpakkingen en labels zullen moeten worden aangepast met een nieuw marketing authorisation nummer. Dit geldt zowel voor geneesmiddelen die worden ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk en verkocht in de Europese Unie, als andersom. Deze aanpassingen komen bovenop de noodzakelijke artwork-updates die farmabedrijven moeten doorvoeren om in lijn te blijven met de Falsified Medicines Directive (FMD) die werd uitgevaardigd door de Europese Unie met betrekking tot identificatie van individuele units. De meeste farmaceutische producenten hebben nog steeds moeilijkheden om hun artworks aan te passen vòòr de deadline afloopt in februari 2019. De meeste farmabedrijven ontwerpen hun artworks niet zelf. Dit betekent dat zal moeten gekeken worden naar outsourcing om veel werk uit te voeren. Dit betekent een enorme toename in werklast voor design-, artwork-, en andere studio’s. Bedrijven die het ontwerpproces wel inhouse doen, moeten hoogstwaarschijnlijk middelen insourcen of nieuwe mensen aannemen. Het Verenigd Koninkrijk plant om de Europese Unie officieel te verlaten op 29 maart 2019. Idealiter hebben farmabedrijven (en andere, uiteraard) de wijzigingen in verpakkingen en labels doorgevoerd voor die datum.
Sirius Graphics en verpakkingen, een ideale combinatie
Sirius Graphics is een Europese premedia partner die gespecialiseerd is in het vormgeven van verpakkingen voor farma-, FMCG- en andere bedrijven. Onze grafische experts hebben meer dan 15 jaar internationale ervaring in de wereld van labels en verpakkingen voor farmaceutische bedrijven. We hebben alle nodige expertise en ervaring aan boord en zijn klaar om onze klanten te helpen om de uitdagingen die Brexit met zich meebrengt te trotseren. Aarzel niet om onze website te bezoeken en een kijkje te nemen naar succesvolle projecten en tevreden klanten. Dankzij onze flexibele en right-first-time manier van werken dienen we al jouw packaging & labeling artwork uitdagingen van een gepast antwoord.